Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) – Zomertraining (mei–september 2025)

 

 

Waarom dit POP? Dit Persoonlijk OntwikkelingsPlan is bedoeld om jou als sporter te helpen gericht en bewust te werken aan je ontwikkeling, zowel fysiek, technisch als mentaal. Je vult dit document zelfstandig in. Neem er echt de tijd voor: hoe concreter en eerlijker je bent, hoe beter wij jou kunnen begeleiden. Het invullen van dit POP helpt je ook om doelen duidelijk voor ogen te krijgen en eigenaarschap te nemen over je traject. Later in het seizoen nemen we dit samen met jou persoonlijk door in een 1-op-1 gesprek.

1. Sportieve Hoofddoelen (SMART)

 

Wat is een SMART-doel? Een doel is SMART als het:

  • Specifiek: helder en concreet is

  • Meetbaar: toetsbaar en controleerbaar is

  • Acceptabel: motiverend is en bij jou past

  • Realistisch: haalbaar is, gezien je niveau

  • Tijdgebonden: binnen een duidelijke periode gerealiseerd wordt

Voorbeeld: "Ik wil mijn sprongkracht verbeteren met 10% voor 30 september door 2x per week explosieve krachttraining te doen."

Tussendoelen (SMART)

 

Wat zijn tussendoelen? Dit zijn kleinere stappen die je helpen om jouw zomerdoelen stapsgewijs te bereiken. Ze zijn vaak korter van termijn, goed meetbaar en houden je gemotiveerd onderweg naar het grotere doel.

Voorbeeld: "Ik wil op 15 juli mijn sprongtest met minstens 5% hebben verbeterd door elke week minimaal 2 sprongkracht-oefeningen goed uit te voeren (zoals box jumps en squat jumps).

 

2. Technische en Fysieke Prestatiegebieden

 

Wat bedoelen we? Hier werk je aan techniek (bijv. houding, start, schaatsbeweging) en fysieke aspecten (kracht, uithoudingsvermogen, snelheid).

Voorbeeld Techniek: "Ik wil mijn rechter knie actiever en stabieler inzetten bij de landtrainingen, zichtbaar via videoanalyse. Ik train hier 2x per week specifiek op en bespreek mijn voortgang met de trainer."

Voorbeeld Fysiek: "Ik wil mijn sprint vermogen verbeteren met 10% over 60m vóór 1 juli 2025. Hiervoor volg ik 2 keer per week landtraining gericht op explosiviteit."

  • Techniek: "Rechter knie actiever en stabieler inzetten, gemeten via videoanalyse bij de landtrainingen."

  • Fysiek: "Explosieve sprint kracht verbeteren met 10% bij de landtraining gemeten over 60m voor 1 juli 2025."

3. Mentale Ontwikkeling

 

Wat bedoelen we? Mentaal sterk zijn betekent omgaan met druk, motivatie vasthouden, zelfvertrouwen tonen en goed focussen.

Voorbeeld: "Ik wil mijn concentratie tijdens trainingen verbeteren door vóór elke training 3 focuspunten op te schrijven en na afloop te evalueren met mijn trainer."

  • "Focus verbeteren door gerichte aandachtstraining met coach voorafgaand aan elke training."

4. Gedrag, Teamrol en Samenwerking

 

Voorbeeld:

  • "Ik zorg dat ik op tijd en gefocust ben zodat ik het team niet vertraag."

  • "Ik stimuleer anderen positief als iemand het moeilijk heeft tijdens een training."

Wat verwacht ik van mijn teamgenoten?

  1. "Dat ze mij serieus nemen tijdens gezamenlijke techniekmomenten."

  2. "Dat ze mij feedback durven geven wanneer dat nodig is."

Wat mogen zij van mij verwachten?

  1. "Dat ik hen steun tijdens fietstijdritten, ook als ik zelf net gereden heb."

  2. "Dat ik de sfeer positief houd, ook op zware trainingsdagen."

5. Verwachtingen van Trainer(s)

 

Wat bedoelen we? Wat heb jij als sporter nodig van je trainer om beter te worden, qua coaching, begeleiding en communicatie?

Voorbeeld:

  • Technische begeleiding: "Na elke training geeft mijn trainer mij een verbeterpunt dat we de training erna terugpakken."

  • Mentale begeleiding: "Als ik onzeker ben, helpt mijn trainer me door wedstrijdscenario’s te bespreken."

  • Communicatie: "We plannen elke maand een evaluatie van 15 minuten waarin ik alles mag bespreken."

  • Technisch: "Ik wil na elke training één gerichte tip voor verbetering."

  • Mentaal: "Ik wil dat mijn trainer helpt als ik onzeker word voor een tijdrit."

  • Communicatie: "Ik wil wekelijks kort 1-op-1 kunnen bespreken hoe het gaat."

6. Behoeftes en Randvoorwaarden

 

Wat bedoelen we? Denk aan materialen, rustmomenten, begeleiding of trainingsaanpassingen die jij nodig hebt om optimaal te presteren.

Voorbeeld 1: "Ik heb vóór oktober nieuwe schaatsen nodig omdat mijn huidige set knelt." Voorbeeld 2: "Ik wil op donderdag minder trainen om school en herstel beter te combineren." Voorbeeld 3: Ik wil kortere reistijd op dinsdag naar de training.

  • "Nieuwe schaatsen nodig voor oktober vanwege pijnlijke drukpunten."

  • "Extra herstelmoment op donderdag vanwege schoolbelasting."

  • Graag zie ik een mogelijkheid om dichterbij te trainen.

7. Evaluatieplanning

 

Zomereditie – Voorbeeldmomenten:

  • Start: 1 mei 2025 – opstellen doelen + beginsituatie testen

  • Halverwege: 15 juli 2025 – fysieke voortgang + motivatie

  • Eind zomer: 30 september 2025 – afronding en startdoelen winter

8. Reflectievragen

 

  1. Waar ben ik het meest trots op in dit seizoen?

    Voorbeeld: "Ik heb ondanks tegenslag mijn trainingsschema goed gevolgd."

  2. Waar zat mijn grootste leerpunt?

    Voorbeeld: "Ik moest leren om meer rust in te bouwen."

  3. Hoe ben ik als teamgenoot gegroeid?

    Voorbeeld: "Ik heb meer anderen geholpen met oefeningen."

  4. Wat wil ik volgend seizoen anders aanpakken?

    Voorbeeld: "Sneller hulp vragen bij onzekerheid of overbelasting."

9. Groepsgericht Trainen & Teamdynamiek

 

Voorbeeldinstructie: Ook al is schaatsen een individuele sport, we trainen in een groep. Daarom is het belangrijk dat je nadenkt over jouw invloed op de sfeer, inzet en samenwerking in de groep. Gebruik de voorbeelden als inspiratie om zelf concreet te worden.

a) Mijn rol binnen de groep:
Voorbeeld: "Ik neem initiatief tijdens de warming-up, let op de sfeer en zorg dat iedereen meedoet."